Jak vybrat kolečkové brusle
Přemýšlíte o nových kolečkových bruslích a neumíte si vybrat? Následující řádky vám objasní základní poznatky o jednotlivých částech a parametrech bruslí. Díky tomu se můžete lépe orientovat při výběru, snadno poznáte rozdíly mezi jednotlivými druhy bruslí a budete samostatní při nakupování náhradních dílů.
Bota kolečkové brusle
Bota kolečkové brusle je u každého druhu brusle provedena trochu jinak, aby vyhovovala danému stylu. Obecně můžeme boty in-linů rozdělit na boty s měkkým skeletem a s pevným plastovým skeletem. Měkkou botu má většina fitness bruslí, označují se proto také softboots (softskates). Modely s pevnou botou mají plastový skelet, do kterého se vkládá měkká vložka, obvykle se zapínají přezkami.
Boty brusle mají různá polstrování a odvětrávací prvky pro zajištění pohodlí a odvodu potu. Často se opatřují změkčujícími prvky proti otřesům, například různé gelové polštářky na patě a podobně.
Zapínání
Systém zapínání je důležitý, aby noha v brusli seděla pevně, což zajistí její pohodlí, bezpečnost a kvalitu jízdy. Používá se upevňování pomocí tkaniček nebo přezek. Obecně se dá se říci, že tkaničkami lze brusli utáhnout o něco lépe, přezky jsou zase rychlejší. V praxi ale rozdíl téměř nepoznáte. Záleží na osobních preferencích a kvalitě brusle. Dobré brusle lze pevně utáhnout přezkami, stejně jako tkaničkami. Dnes se často používá také kombinace těchto systémů, kdy má brusle s tkaničkami a jednu přezku nebo pásek na suchý zip v horní části. Považuje se za dobrý systém upnutí.
Specifický systém zapínání vyvinula firma K2 - tak zvaný BOA systém. Jedná se o navíjecí systém pracující na principu navíjení lanka na kolečko, který zajistí rychlé a velmi pevné a rovnoměrné utažení nohy v botě. Botu utáhnete jednoduchým otáčením navíjecího kolečka. Vytažením kolečka se pak lanko po ukončení používání uvolní. Brusle se systémem BOA najdete i v naší nabídce, například u tohoto modelu.
Jak by měla bota sedět?
Bota brusle by vám měla velmi dobře padnout, nesmí být příliš volná, ani příliš těsná. Doporučuje se, aby určitá malá vůle byla k dispozici, tak aby netlačily, protože je bota obvykle pevná a při sportu vám noha trošku může natéct (asi o 0,5 centimetru). Na druhou stranu nesmí noha v bruslích plavat.
Někteří výrobci vyrábějí in-line brusle určené přímo pro ženy, protože ženy mají obvykle širší lýtka. Často jsou brusle však také unisex, tedy vhodné pro obě pohlaví.
Jaká by měla být výška boty?
Začátečníkům se často doporučuje pořizovat vyšší botu, která zajišťuje obepnutí kotníku a vyšší stabilitu. Na druhou stranu se vyšší boty nedoporučují pokročilým bruslařům, které může omezovat v pohybu. Samozřejmě je to individuální.
Je třeba botu vyzkoušet?
Platí to stejné jako u normálních bot. Vždy je dobré botu pořádně vyzkoušet, zda vám dobře sedí. Anatomické odchylky v rozměrech a tvaru nohy způsobují, že každému může jinak sedět určitý model brusle, i pokud mají stejnou velikost nohy. Výrobci také mohou mít, stejně jako u běžných bot, odlišné rozměry pro stejnou velikost brusle. Jak to ale vyřešit při objednávání na internetu? Brusle si jednoduše objednáte dle svého čísla, doma řádně vyzkoušíte, a pokud vám brusle sedět nebudou, můžete je bezplatně vrátit a vyměnit za jiné. Pomoct si můžete tak, že si zajdete zkusit pár modelů bruslí do kamenného obchodu, ať víte, jaká velikost by vám asi seděla nejvíce.
Co u dítěte? Nastavitelné brusle nebo s jednou velikostí?
Pro děti pořizujeme nejlépe pro ně určené dětské in-line brusle. Dětem roste noha tak rychle, že by jim jedna velikost nestačila ne celou sezónu, proto jsou pro ně vyráběny speciální modely. Teoreticky lze postupovat i tak, že dítěti pořídíte brusle o něco větší. Nesmí to být však příliš moc, protože se v nich dítěti bude velmi špatně jezdit, než mu noha naplno doroste. To není moc ideální, když se bruslení zrovna má učit. Lze to tak navíc řešit spíše jen u větších dětí, kdy už růst není tak markantní.
Z hlediska pohodlí a ovladatelnosti brusle je pro dítě vhodnější pořídit nastavitelné brusle. Při nastavování si dejte vždy pozor, aby osa posledního kolečka byla za patou boty, nebo jen mírně zasahovat pod její zadní část, aby nebyla narušena stabilita při jízdě.
Rám in-line brusle
Rám brusle spojuje kolečka a připevňuje je k botě. Rámy se vyrábějí z plastu, slitin hliníku a jiných kovů nebo tak zvaných kompozitních materiálů (například karbon). Plastové rámy jsou měkčí, rámy ze slitin a kompozitu jsou pevnější a odolnější a také o něco lehčí, o něco hůře však zase mohou tlumit otřesy. To se však dá kompenzovat vložkováním a změkčujícími prvky v botě. Podle těchto vlastností se rámy osazují do příslušných druhů bruslí.
Fitness brusle mají často plastový rám, který je o něco vyšší a poměrně lehký. Agressive brusle mají rám naopak nízký a mohutný k zajištění vyšší stability. Vyráběn je obvykle ze slitin kovů pro vysokou pevnost tohoto materiálu. Kromě toho je opatřen ochrannými prvky, aby se nepoškozoval při provádění triků a slidování. Kovový rám mají také in-liny na hokej. U speed bruslí se používají rovněž rámy ze slitin hliníku nebo z kompozitu, proto aby pro dosažení vysokých rychlostí nebyla celá brusle příliš těžká.
Kolečka in-line brusle
Kolečka in-line bruslí mají dva základní parametry: velikost, tvrdost. Dále je důležitá také jejich tloušťka. Velikost koleček se udává jako jejich průměr v milimetrech. Pohybuje se v rozmezí od 44 do 100 mm. Čím mají kolečka větší průměr, tím jsou rychlejší, protože mají nižší valivý odpor. Lépe navíc překonávají nerovnosti na povrchu. Na druhou stranu mají obtížnou ovladatelnost. Malá kolečka zajišťují lepší manévrovatelnost, stabilitu, ale jsou pomalá. Proto mají speed brusle a nordic brusle velká kolečka, naproti tomu aggressive in-liny zase kolečka malinká.
Tvrdost koleček se udává v jednotkách A. Pohybuje se od hodnoty 74 A (nejměkčí) po 100 A. Tvrdší kolečka jsou rychlejší, ale méně pohodlná, protože neabsorbují nerovnosti a netlumí dobře otřesy. Rychleji se také sjíždí. Pro představu, pro agresivní in-line bruslení se doporučují kolečka o velikosti od 44 do 62 mm s vysokou tvrdostí od 88 A do 100 A. Fitness brusle pro svižnou jízdu obvykle mají relativně velká a tvrdší kolečka - cca od 80 mm a 80 A.
Ložiska in-line brusle
Ložiska se označují hodnotou ABEC v rozmezí 1 - 9. V podstatě můžete číslo brát jako ekvivalent kvality (1 nejméně kvalitní, 9 nejkvalitnější). Ve skutečnosti číslo vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů a přesnosti jeho běhu. Čím je vyšší číslo ABEC, tím je nižší tření, a tím pádem vyšší rychlost. Toto označení na druhou stranu nevypovídá o kvalitě použitých materiálů, použitého maziva a vůli ložiska. Proto může být ABEC 3 od kvalitního výrobce lepší než ABEC 9 od neznámého výrobce. Zjednodušeně se ale můžete řídit podle poučky, největší číslo, nejkvalitnější ložisko.
Označení ložisek popiskem ILQu in-line bruslí K2 se prosazuje posledních pár let a používá se myslím čím dál častěji. Jedná se o firemní označení výrobce Twincam (USA). Setkáte se tak s označením ILQ 5, ILQ 7 a ILQ 9, kde ILQ 5 je nejhorší a ILQ 9 nejlepší. Norma ILQ pak popisuje nejen přesnost výroby, ale i materiálové složení ložiska a tím jeho celkovou kvalitu. Výhodou je i to, že ji používá jen výrobce Twincam, čímž je snad tato kvalita i jednotná. Pokud se setkáte s označením ILQ pod jinou značkou než je Twincam, jedná se nejspíš o ložiska zakoupená výrobcem bruslí právě od výrobce Twincam a o jejich přebalení nebo přeznačení pod logo výrobce bruslí. Marketing je zkrátka všemocný. Běžně takto nabízí ložiska německý výrobce Powerslide a stále se zlepšující český výrobce Tempish. Za různou cenu tak dostanete stále stejně kvalitní ložiska.
Ložiska je nutno udržovat a po čase měnit. To záleží na mnoha faktorech - prašnost, hmotnost jezdce, intenzita využití, údržba.
Brzda in-line brusle
Brzdu doporučujeme zejména začátečníkům. Pokud se jí naučí bruslař efektivně používat, velmi dobře s ní zabrzdí. Na fitness bruslích, které jsou nejvhodnější pro začátečníky, je brzda při koupi umístěna vždy (buď jedna obvykle na pravé brusli, nebo dvě brzdy na obou bruslích). Zkušenější bruslaři zvládají jiné techniky brždění a brzdu si často odmontují. To proto, že jim zavází při složitějších pohybech, jako je přešlapování, točení a podobně. Brzda se opotřebovává a časem je nutno ji měnit za novou.
Přejděte do kategorie Kolečkové brusle na našem e-shopu
Celá kategorie