mastersport.cz
596 633 216
Přihlásit
/
Registrace
Stolní tenis Parkour Předvánoční slevy

Činky Ironbell - proč jsou tyto činky tolik oblíbené

Následující článek pojednává o poměrně atypických činkách, které se nazývají Ironbell. Jedná se o zvláštní druh činek se speciální rukojetí. Kromě posilování lze činky kettlebell využít pro vylepšení koordinace celého těla, například při terapii některých druhů onemocnění. Tyto činky se v poslední době těší veliké oblibě, obrovský boom zažívají zejména ve Spojených státech.


Odkud činky Ironbell pocházejí?

Tyto činky jsou původem z Ruska. Činka Ironbell se v ruštině nazývá girja. Tato činka je v Rusku tradiční a byla používána po mnoho let, ve Spojených státech však byla objevena teprve nedávno. Velké oblibě se toto nářadí těšilo již v carském Rusku, takže se vlastně nejedná o žádnou novinku. Jde o litinový druh činky, která svým vzhledem připomíná dělovou kouli. Jedná se ovšem o kouli, která má navíc ploché dno a oblé držadlo ve tvaru písmene U. Tvar činky ironbell přináší značnou výhodu při jejím používání. V čem tato výhoda spočívá?

Jaké jsou výhody činek Ironbell?

Činky ironbell jsou vhodné jak pro muže, tak pro ženy. Chcete-li snížit procento tuku v těle, vybudovat svalový objem, nabýt síly či zvýšit celkově svalovou vytrvalost, tyto činky jsou pro vás ideální volbou. Proč je tomu tak? Výrazný technický pokrok nám pro posilování umožňuje používat širokou škálu fitness nářadí. I zde platí staré dobré pravidlo, a to že, v jednoduchosti je síla. A právě jednoduchost a velká účinnost jsou hlavní předností tohoto typu činky. Osobně pro posilování doporučuji používat základní triádu, a to jednoruční činky, činky ironbell a vlastní váhu (hrazda, kruhy, a tak dále?).

Činky Ironbell mají unikátní tvar, široké madlo a předsunuté těžiště. Právě předsunuté těžiště od místa úchopu je z fyzikálního hlediska příčinou vysoké účinnosti tohoto nástroje, jelikož se tímto mění pákové poměry při pohybu ruky, pokud to srovnáváme s klasickou jednoruční činkou. Při cvičení neustále působí činka Ironbell svou vahou proti síle vaší ruky, přičemž tato váha nepůsobí rovnoměrně, a proto je nutno v každé poloze využívat antagonizující (tedy protisměrné) svaly jako stabilizátory, čímž vylepšujeme svou schopnost koordinace pohybu a zapojujeme mnoho svalových skupin najednou.

  • podporují správnou biomechaniku při pohybu ramene u zdvihů nad hlavu,
  • dovolí větší rozsah pohybu než klasická činka,
  • umožňují úchop s neutrálním zápěstím, což je naprosto zásadní pro bezpečnost a sílu ramen,
  • dovolují provádět balistické cviky jako swing nebo snatch. Cviky si rozebereme níže,
  • umožňují procvičit zadní svalové partie, což nám jen velmi těžce umožní běžné posilování s vlastní vahou.

Výhodou Ironbell činek je tedy obecně to, že se díky cvičení s nimi procvičí mnoho svalových partií najednou. Dá se říci, že s nimi procvičíme v podstatě celé tělo

Jelikož dochází ke konstantnímu střídání zpevnění a uvolnění svalů, jsou tyto činky doporučovány i pro trénink bojových umění a různých sportů. Dochází totiž k rozvoji síly nejen statické, ale i výbušné. Rozvíjí se tak také pohyblivost a pružnost. Výbušná síla a dynamické cvičení mají blahodárný účinek na celý kardiovaskulární systém, cvičením se dá předcházet onemocněním jako infarkt myokardu či angina pectoris. Proto také bylo uvedeno výše, že cvičení s činkami ironbell pomáhá hubnout, to jistě uvítají zejména ženy.

Jaké existují hmotnostní varianty činek Ironbell?

Jsou vyráběny v mnoha váhových variantách. Nejnižší váha činí 4 kilogramy, nejvyšší téměř 50 kg. Jak vidíme, vzhledem k dostupnosti činek v nízkých vahách mohou s těmito činkami začít i drobné ženy. Na našich webových stránkách mastersport.cz můžete najít v podstatě všechny dostupné hmotnostní varianty.

Jak cvičit s činkami Ironbell?

Nyní vám představím základní charakteristiku některých cviků, které jsou určeny pro úplné začátečníky. Pro úplné začátečníky to může být dobrá výchozí pozice, nicméně doporučuji rovněž shlédnout nějaká instruktážní videa, která jsou volně dostupná na internetu na různých odborných serverech zabývající se touto problematikou. Cvičení s ironbelly je o dost složitější než cvičení s normálními činkami a vysvětlení cviku pouze v textu je dosti obtížné. Navíc je třeba mít cviky natrénovány prakticky, pouze teorie zpočátku stačit zřejmě nebude.

Cvik - swing (švih)

Cvikem swing (neboli česky švih), zapojíme prakticky všechny skupiny svalových partií zad a nohou. Švih slouží jako průprava ke zvládnutí obtížnějšího cviku, kterému se říká trh (snatch), a který je zde následně také uveden. Činku držíme obouruč, obtížnější variantou cviku je poté jednoruční úchop, anebo také cvičení podél vnější strany stehna, což je varianta cviku nejobtížnější.

Postup cviku je následující:

  • začínáme s jednou činkou drženou ve svěšené ruce či svěšených rukou mezi nohama, v mírném předklonu, ale s rovnými zády,
  • následně ji pohodíme krátkým pohybem mezi nohy směrem za sebe,
  • poté za pomoci napřímení nohou, prací boků a současným pohybem natažené ruky vzhůru činku předpažíme,
  • následně necháme činku z horní polohy opět kontrolovaně spadnout mezi nohy,
  • pak celý cvik opakujeme.

U tohoto cviku je třeba pamatovat na to, že činku ironbell nepouštíme v dolní fázi příliš blízko k podlaze, zároveň ale pohyb provádíme se znatelným zapojením nohou. Po celý cvik musíme také udržovat rovná záda.

Cvik - snatch (trh)

Jedná se asi o nejobtížnější cvik s činkou ironbell, cvik snatch neboli trh. Jde o velmi dynamický cvik, k jeho provedení je třeba velká síla. Tento cvik nedoporučuji zkoušet před zvládnutím předešlých dvou cviků.

Cvik probíhá takto. Rozkročíme se, váhu přeneseme na paty, zadek tlačíme dozadu a jednou rukou chytíme činku, zhoupneme ji směrem vzad, abychom získali delší dráhu pohybu. Švihem, vedeným z boků a nohou, činkou následně trhneme jedním plynulým pohybem až do polohy s nataženou rukou nad hlavou.

Popsané cviky jsou pouze třemi základními variantami cviků. Mnoho dalších typů cviků je možno nalézt na odborných stránkách na internetu nebo v odborných publikacích. Z uvedených pohybů, jako je například swing, které si můžeme jako začátečníci začít trénovat, lze poté plynule přecházet na množství dalších cviků a vytvářet vlastní sety uzpůsobené naší potřebě. Tomuto se říká provádění tak zvaných dlouhých cyklů. Právě praktikování dlouhých cyklů je jednou z velkých předností v rozvoji funkční silové vytrvalosti.

Výběr činek Ironbell

Činky Ironbell najdete na našem e-shopu v sekci činky a závaží . Jak vidíme, dostupné jsou varianty s hmotností již dokonce od 2 kg, které jsou určeny pro začátečníky, nebo také ženy, až po činky s váhou 48 kg, určené pro pokročilé sportovce.

Pro začátečníky doporučuji začít s nízkou váhou, dokonce se dá pro získání trochu praxe začít zcela bez činky, například s plastovou lahví naplněnou vodou. Ale spíše doporučuji začít rovnou s činkou a zvykat si na její chování. V žádném případě není vhodné začínat hned s vysokou hmotností. Co se týče výběru materiálu, platí to, co již bylo řečeno v předešlých článcích týkajících se činek obecně, plastová varianta má cenovou relevanci.


Vyberte si z naší široké nabídky

Skladem: 10 a více kusů
Činka vin-bell MASTER 18 kg
999 Kč
Skladem: 10 a více kusů
Činka iron-bell MASTER 16 kg
1 499 Kč
1 190 Kč
-20%
Skladem: 10 a více kusů
Činka vin-bell MASTER 8 kg
449 Kč
Skladem: 10 a více kusů
Činka vin-bell MASTER 4 kg
239 Kč
Skladem: 10 a více kusů
Činka vin-bell MASTER 20 kg
1 119 Kč



Přečtěte si také


Jak vybrat posilovací lavice a stroje


Čti více

5 nejlepších cviků na zpevnění břicha


Čti více

Vhodný posilovač pro posilování břišních svalů


Čti více


Chceš mít dopravu od 2 000 Kč ZDARMA? Vstup do MASTER SPORT active!
Zaregistrovat se